Потреба в кваліфікованій робочій силі в транспортній галузі країн Європи зберігається і навіть загострюється. Цими днями у фокусі уваги – результати досліджень проблеми в Німеччині та Італії.
У ФРН, згідно з дослідженням Pens.com/de, транспортний сектор потерпає від нестачі кваліфікованих кадрів – нині там 10311 вакансій. 60,46% оголошених вакансій у секторі транспорту та логістики залишаються не заповненими через 30 днів, а 34,75% – і через 90 днів.
В Італії ситуація ще складніша. У цій країні з меншим населенням, ніж німецьке, кількість вакансій водіїв - удвічі більша. На цей час в Італії бракує 22 тис. водіїв вантажівок, і це дефіцит вже відчувається на здатності країни гарантувати перевезення вантажів. З огляду на те, що 80% товарів перевозиться автомобільним транспортом, ця ситуація невдовзі може перерости у національну кризу.
Згідно з дослідженням, проведеним Cgia di Mestre, за останні п'ять років кількість власників кваліфікаційних карт водія скоротилась майже на 410 тис., тобто на 35%. Особливо різке зменшення спостерігається в віковій групі від 30 до 54 років, у середньому на 45-50%. Якщо ця тенденція не зміниться, то протягом наступних десяти років половина нинішніх водіїв вийде на пенсію, не знайшовши адекватної заміни поколінню.
Криза не обмежується лише дефіцитом водіїв, але також торкається транспортних компаній. За останні десять років кількість компаній, які працюють у цьому секторі, скоротилась більше ніж на 21 тис., з 101 935 у 2013 році до 80 687 у 2023 році, тобто на 20,8%. Найбільше постраждали регіони Валле-д'Аоста, Фріулі-Венеція-Джулія та Лаціо, де зниження склало понад 30%.
Реорганізація сектору, у якому все частіше відбуваються злиття і поглиблення підприємств, може виявитися недостатньою, щоб компенсувати відсутність кваліфікованих кадрів.
Ситуація настільки критична, що нині розглядають декілька варіантів вирішення проблеми. Серед них - заохочення наймання іноземних водіїв та використання міжнародних перевізників, а також сподівання на те, що невдовзі на ринку з'являться доступні автономні вантажівки. Проте ці гіпотези суперечать реальній демографічній ситуації в Італії, яка призведе до подальшого скорочення доступної робочої сили.
Нагадаємо, в попередні тижні керівники асоціацій вантажних перевізників України і Польщі заявили про брак в обох країнах приблизно по 30 тис. водіїв-далекобійників.